Een roetfilter moet lang mogelijk zijn werk goed doen, Immers zijn deze filters niet goedkoop en voor vervanging van roetfilters is geen subsidie. U als gebruiker moet dan volledig voor deze kosten opkomen. Het is dan ook noodzakelijk om verstopping van het roetfilters zo goed mogelijk te verkomen. Verstopping (dus een hogere weerstand) van het roetfilter zorgt voor een hoger brandstofverbruik. Als er alleen zuivere roet in de uitlaatgassen zou zitten, lukt het middels het regenereren om het roetfilter schoon te houden. Maar er zitten nog meer vaste stoffen in de uitlaatgassen. Slijtagedeeltjes uit de motor bijvoorbeeld, in heel lichte mate stof- en vuildeeltjes, metaaldeeltjes en (stoffen) uit de brandstof en het smeermiddel. Een ideaal beeld zou zijn dat motoren geen slijtage vertonen en een perfecte luchtfiltering hebben. Dit als basis voor een goede verbranding. Ook de carterventilatie en de uitlaatgasrecirculatie (EGR-systeem) mogen geen bijdrage leveren aan vorming van ongewenste vaste stoffen in de uitlaatgassen. Helaas vervuilen deze systemen, met in het bijzonder het EGR systeem de motor waardoor er een slechtere verbranding ontstaat. Er wordt geprobeerd om zo veel mogelijk zwavel uit de brandstof en motorolie te halen zodat deze niet meer mee verbranden, zwavel oxideert immers tot zwaveloxiden die in het roetfilter achter blijven. Het roetfilter zal hierdoor na verloop van tijd steeds meer verzadigd worden met stoffen die er door het regenereren niet meer uit komen. Normale smeerolie gebaseerd om minerale grondstoffen bevat niet alleen zwavel, maar ook metaalhoudende additieven. Dus moeten én het olieverbruik én de hoeveelheid ongewenste stoffen omlaag. Greentec SAE Greenfitsall motorolie is vrij van metaalhoudende additieven, fosfor en zwavel. Normale metaalhoudende additieven laten na het verbranden as na in het roetfilter. Er is natuurlijk meer vervuiling bij ‘stop and go’ werk dan bij 120 km/uur op de snelweg. De mate waarin de uitlaatgastegendruk van het filter oploopt, is dus sterk afhankelijk van het gebruik. Hoe het ook zij, er ontstaan problemen met het (te) snel dicht gaan zitten van het roetfilter, ook wel de prullenbak aan de uitlaat genoemd.
Gaat U achteraf een roetfilter aanbrengen, dan zijn de voorgenoemde problemen groter. De oudere motoren produceren immers meer roet, zijn meestal in slechtere mechanische conditie en het onderhoud zal niet altijd optimaal zijn. Dus zullen motoren met vervuiling en olieverbruik problemen geven met het roetfilter en daarmee een verhoogd brandstofverbruik. De ‘open’ roetfilters, die dus geen afgesloten kanalen hebben, zullen minder gevoelig zijn en niet zo snel een onaanvaardbare tegendruk opleveren. Bij toenemende tegendruk lopen de motorprestaties snel terug. De uitgaande lucht is dan een obstructie voor een goede luchtdoorstroming. Turbo werkt niet meer optimaal en de motor wordt ‘lui’. Het brandstofverbruik wordt hoger.
Een open roetfilter kan zijn werk alleen naar behoren doen als er langdurig (minstens 3uur) op een hogere bedrijfstemperatuur (lees snelheid) gereden wordt. Dit is in Nederland moeilijk te realiseren.
Voorkomen is dus beter dan genezen. Greentec GO-Greener concepts kan daar in een belangrijke en effectieve oplossing in bieden.